Energikris · Greta Thunberg · Miljöpartiet · Samhällsfrågor

Är elbilen en ogenomtänkt godhetssymbol och klassfråga för tallkottstalibaner?

Kommunistdiktaturen Kina är elbilens förlovade land.

Det är så miljöpartiet vill att Sverige ska vara.


Enligt en artikel i Carup drivs elbilsförsäljningen av Kina, ur texten:

Den globala elbilsförsäljningen förväntas öka med mer än 20 procent år – marknaden drivs av Kina. Samtidigt rasar nyregistrerade elbilar i Sverige”.

Elbilar drivs av el, och i Sverige har vi el- och pengabrist.

Det är arvet efter de rödgröna regeringarna vi lider av.


Elbilsförsäljningen i Sverige sjönk i mars med 33 procent, i Europa med 11 procent trots att många tillverkare sänkt sina priser kraftigt.

I Kina är sextio procent av elbilarna som säljs billigare än bilar med förbränningsmotorer.

I Kina har de kolkraftverk, i Sverige har vi vindsnurror och elbrist.


Förutom brist på el saknas laddstolpar, i Solna ska hundratals bilister dela på tre laddstolpar.

Elbilar är dyra, driftsmässigt opraktiska och miljöbovar.

Att med politiska beslut tvinga på köparna en sådan produkt är inte en långsiktig bra lösning.

Dessutom: vem vill (eller kan) köpa en begagnad omodern elbil för 200.000 kronor, en bil som kanske behöver nytt batteri för 200.000 pix?


Rolls-Royce, Porsche och Ferrari är statussymboler med högt metavärde.

Är elbilen bara en liknande symbol och en fluga för tallkottstalibaner?

Eller är elbilen en klassfråga?

4 reaktioner till “Är elbilen en ogenomtänkt godhetssymbol och klassfråga för tallkottstalibaner?

  1. Nja elbrist har vi inte. På grund av att elpriserna hoppat upp rejält så har svenskar börjat dra ner på sin elförbrukning. Vi förbrukar idag mindre el än för 5 år sedan. Vi exporterar nästan all el från vindsnurrorna som ägs av utländska bolag.

    Gilla

Lämna en kommentar